EAN codes

(Lian van den Berk) #1

Ik heb het internet al afgespeurd maar kom er niet helemaal aan uit. Zijn EAN codes nu product gebonden of bedrijfsgebonden? Ik ben er namelijk over aan het denken om te gaan verkopen via bol.com en daarvoor heb je EAN codes nodig. Maar kan ik deze gewoon overnemen of moet ik ze zelf aanschaffen?

(A.M. Beernaert) #2

De EAN code is een 13 cijferige code voor Europese artikelnummering. Het bedrijf GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes af aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen. De code is artikel gebonden, dus niet persoonsgebonden. Op de Bol winkel mag je alleen artikelen aanbieden die zijn voorzien van een ISBN of EAN-nummer. Je mag geen illegale artikelen of kopieën verkopen. Je mag dus de algemene EAN code gebruiken die op jouw originele artikel staat vermeld. Het is ook mogelijk naast de EAN code een niet verplichte Reference code te gebruiken. Dat is een eigen referentiecode van een verkoper. Gebruik alleen de algemene EAN Code die op je te verkopen artikelen staat. Als je geen andere zaken of referentiecodes van andere verkopers kopieert heb je geen probleem.

(Mark Schorfhaar) #3

De codes zijn dus product gebonden. Mocht je eigen producten gaan verkopen, dan kun je zelf codes aanschaffen. Deze kun je dan koppelen aan een eigen product.