Betalen met creditcard

(Marly Alferink) #1

Goedendag allemaal, ik denk erover op creditcard betalingen aan de betaalmogelijkheden in mijn webwinkel toe te voegen. Ik heb me daar in verdiept, maar één ding is me niet duidelijk: ik zie namelijk veel berichten dat er wettelijk gezien in Europa miv 2018 geen betaalkosten meer bij de klant doorberekend mogen worden. Aangezien de kosten best hoog zijn, was ik dat eigenlijk wel van plan. Maar ik lees ook berichten dat België en Nederland te laat waren met het doorvoeren van de wetgeving zodat het pas medio 2018 wettelijk is. Bij Mijnwebwinkel denken ze dat alleen de werkelijke kosten doorgevoerd mogen worden (wat ik ook vanzelfsprekend vind), maar ze weten het niet zeker… Wie weet het wel?

(Nancy ) #2

Als je je webwinkel bij MWW hebt, is het dan niet voordeliger om de Klarna checkout te gaan gebruiken? Daar zit creditcard betaling ook in en is hetzelfde tarief als Ideal en achteraf betaling. Er komen geen extra kosten bij voor creditcard. Voor Nederlandse klanten is de provisie het 1e jaar voor elke betaling 1.19%. Heb je buitenlandse klanten dan is het duurder.

(A.M. Beernaert) #3

Hoi

In België mag er nergens nog betaalkosten aangerekend worden niet online en niet in bakstenen winkels. Wel mag je onder een bepaald bedrag kaartbetalingen weigeren - mits dit duidelijk geafficheerd/vermeld is.

Fijn weekend Jeroen & Anne-Mieke

(Patrick Heijmans) #4

Zover ik weet mag je de kosten die jij maakt doorberekenen aan de klant. Als jij dus bijvoorbeeld 0,50ct moet betalen , dan mag je dat doorberekenen, of dat dan verstandig is is weer een andere vraag.

(Marly Alferink) #5

Inmiddels heb ik een antwoord gekregen van een juridisch adviseur van ICT Recht:

_Het klopt dat er nieuwe Europese regelgeving is gemaakt waarin is bepaald dat er geen betaalkosten meer in rekening mogen worden gebracht door webwinkeliers. Deze regelgeving moest begin dit jaar al omgezet worden naar Nederlands recht. Deze deadline is nog (steeds) niet gehaald. Het is daarom nog niet verboden om betaaltoeslagen voor debit- en creditcards door te berekenen aan consumenten. Het is echter wel verstandig om alvast rekening te houden met de nieuwe regels omdat het zo goed als zeker is dat de implementatiewet binnenkort wordt aangenomen.

Zie voor meer informatie over de nieuwe regelgeving het volgende blog: https://ictrecht.nl/2018/01/22/webshops-mogen-straks-geen-betaaltoeslagen-meer-doorberekenen-aan-consumenten/