Review Marketing: Hoe, wat en waarom?

Mond op mond reclame wordt gezien als de beste reclame. Een klant verteld op een verjaardag dat de ervaring met jouw bedrijf zo prettig is en beveelt je van harte aan. Dit is natuurlijk geweldig. In aanvulling op de traditionele mond op mond reclame kennen we Review Marketing.

 'Een online review is een beoordeling van een zakelijke of particuliere klant op een onafhankelijke reviewplatform of website van een (onafhankelijke) aanbieder'.

Consumenten geven Review over jouw bedrijf. Op z’n Nederlands gewoon beoordelingen of recensies. Met deze techniek zorg je voor een positief imago op het web. Tevens helpt het je bedrijf beter gevonden te worden. Geen onbelangrijke bijkomstigheid.

Wat is Review Marketing?

Met deze vorm van marketing zorg in eerste instantie voor een positief imago voor jouw bedrijf. In basis doe je dit door klanten uit te nodigen voor het plaatsen van een beoordeling. Op ontvangen beoordelingen reageer je (erg belangrijk). De ontvangen beoordelingen zet je vervolgens op een slimme manier in.

Waarom is Review Marketing zo belangrijk?

De beste reclame is mond op mond reclame. Dit is bij iedere ondernemer bekend. Online noemen we dit echter Review marketing. Consumenten hechten veel meer waarde aan de ervaring van andere kopers dan bijv. een pakkende advertentie tekst.

Uit onderzoek door  EuroPNstyles van communicatie-adviesbureau Porter Novelli blijken de volgende cijfers;

80% van de Nederlanders leest een review voordat ze een aankoop doen.

57% van de Nederlanders schrijft een online recensie na een prettige aankoop.

25% van de aankopen door consumenten wordt bepaald aan de hand van een review

14% van de Nederlanders koopt eerder een product te kopen wanneer deze worden aanbevolen via reviews op sociale netwerken als Facebook, Instagram en Twitter.



Verhoog omzet en winst.

Reviews hebben dus een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten. Voor jouw bedrijf betekende dit meer omzet en dus meer winst. Klinkt eenvoudig. Dat is het ook. Ook blijkt uit onderzoek dat consument meer bereid zijn te betalen als een product, bedrijf of dienst veel positieve reviews heeft ontvangen.

Verbetering van producten of diensten.

Door goed te lezen (luisteren) haal je veel waardevolle informatie uit ontvangen beoordelingen. Zo vertellen consumenten wat ze wel goed vinden aan het product of juist slecht aan bijvoorbeeld de klantenservice. Komen bepaalde onderwerpen herhaaldelijk aan de orde, dan kun je hier als ondernemer actie op nemen.  Veel ondernemers ontdekken door reviews punten die sterk verbeterd kunnen worden binnen een bedrijfsorganisatie.

Kansen door interactie.

Zowel bij een positieve beoordelingen als een negatieve liggen kansen. Het review systeem van Review Pilot is hier speciaal voor ingericht.
Zo kun je eenvoudig op iedere beoordelingen reageren. Plaats een publieke reactie bij ieder review. Hierdoor zien consumenten die de reviews veelvuldig lezen dat je een actief bedrijf bent en zelf ook waarde hecht aan de mening van de klant.

Bij een negatieve beoordeling laat je zien hoe je tot oplossing komt. Het is menselijk dat er wel eens iets verkeerd gaat. Laat zien dat je actief tot oplossingen komt. Ook dit draagt bij aan een positief imago.

 

Review marketing: hoe pak je dat aan?

Van belang is dat Reviews alleen van echte klanten komen en onafhankelijk verzameld zijn. Je eigen reviews aanbieden werkt niet. De consument is niet gek en hecht alleen waarde aan echte onafhankelijke beoordelingen. Deze verzamel eenvoudig via het Review Pilot platform.

Stimuleer Reviews;

Vraag jou klanten actief om het plaatsen van een review. Dit kan per email, maar ook eenvoudig via mobiel of tablet. Of plaats een monitor op jou verkoopbalie waar klanten eenvoudig en snel een beoordeling kunnen plaatsen.

Beloon het schrijven van reviews. Geeft bijv. een kortingscode weg voor een volgende aankoop (Webwinkel)  Of verloot bijv; iedere maand een uur gratis bowlingbaan  onder de schrijvers van reviews! Geeft een gratis repartie voor GSM weg . Beloon met een dienst of product. Hiermee genereer je meer Reviews, daarmee unieke content voor jouw site, en stimuleer je herhalingsaankopen.

Verse Rieviews;

Zorg dat je reviews vers zijn. Spendeer iedere week 30 minuten (bijvoorbeeld op een vaste dag) aan je Review Marketing. Nodig klanten die de afgelopen week iets bij jouw kochten uit voor het plaatsen van een Review. Of doe dit iedere dag eenvoudig via tablet of mobile telefoon.

Het gaat niet om grote aantallen. Beter iedere week enkele nieuwe reviews, dan 1 keer per half jaar veel reviews. Logisch gezien consumenten de laatste reviews lezen. Zijn deze een half jaar oud, dan rijst de vraag natuurlijk wat je het afgelopen jaar als bedrijf gedaan hebt? Bestaan dit bedrijf nog wel? De aantallen zijn ondergeschikt aan actualiteit. Zorg dat je iedere week enkele ‘verse reviews’ verzameld.

Reviews lezen en beantwoorden;

Naast het uitnodigen, is het sterk aan te bevelen om de laatste reviews even door te nemen. Je kunt voor je bedrijf nuttige informatie onttrekken aan reviews. Zo ontdek je wellicht of jouw personeel als klantvriendelijk of kundig wordt bevonden.

Na het lezen van een beoordeling geef je een korte reactie (Publieke reactie). Zo laat je zien dat je als bedrijf actief en betrokken bent. Bij een positieve review bedank je bijvoorbeeld voor de prettige ervaring en hoop je nog vaker van dienst te kunnen zijn. Bij een negatief bericht, geeft je de geboden oplossing weer. Overigens gaan negatieve reviews eerst in Quarantaine bij Review Pilot. Je krijgt hier automatisch bericht over per email. Je kunt dat contact opnemen met de schrijven en trachten om de ontevredenheid op te lossen. De schrijven kan de review dan nog bijstellen. Negatieve reviews worden dus niet direct geplaats. Ook kunnen ‘vreemden’ geen review over jouw schrijven. Veel bedrijven hebben hier last van en ondervinden hierdoor derving aan omzet.